Å oppnå viral vekst er nok det mest imponerende du kan oppnå innenfor markedsføring i dag, men hva er egentlig dette?

Eksponentiell vekst er alt

En viktig del av viral vekst er nettverkseffekter da dette henger veldig sterkt sammen. Metcalfs lov forklarer dette nærmere, men kort sagt handler det om at antallet forbindelser vokser eksponentielt, mens antall brukere vokser lineært. Dette betyr at et nettverk kan vokse veldig fort. Da det å gå fra 5 brukere skaper 10 forbindelser men hvis man har 12 brukere så har man 66 forbindelser.

En visuell representasjon

Eksempler på at dette brukes i den virkelig verden er hvordan Pokemon Go fikk brukerbasen sin ekstremt fort. Dette er fordi nettverkseffekter sammen med et bra produkt som man anbefaler videre til andre som igjen anbefales videre krever ikke mange anbefalinger før man har en stor brukerandel. Hvis man vet hvordan man bruker dette så er det ikke vanskelig å få naturlig monopoler. Et eksempel på dette her til lands som er hentet fra Arnar Krokan sin blogg er Finn.no. Det er umulig å ta tronen til Finn.no da alle vet om det og dette fortsetter bare å vokse takket være nettverkseffekter.

Grunnen til at dette fungerer så effektivt er at grensekostnadene, altså det det koster å betjene en kunde er så lave på grunn av digitaliseringen. Det å gå fra 100-200 kunder på f.eks en streamingtjeneste vil ikke koste de noe som helst utenom litt økning i serverkapasitet. Dette vil si at fortjenesten vil øke sammen med nettverkseffektene så målet vil alltid være å ha flest mulig brukere.